mera jul idag

Ja, idag blir det vår sista? jul, sen ska i alla fall granen ut här, resten får väl va kvar till trettonhelgen och det lär behövas allt de där mysljuset när det inte är nån snö ute som ger ljus.

Julfirandet idag kommer bli stressigt antar jag men jag tänker inte stressa mer nu och resten av familjen måste förstå oss, mormor har redan fattat och vi har kommit överens om bra tider, vi ska äta innan alla ens kommit och julklappar måste öppnas tidigare, de som inte hinner öppnas för att personen de är ifrån inte är närvarande, ja, de får helt enkelt vänta då. Klockan 16 ska vi va hos mormor och morfar och jag har sagt att senast 20 ska vi åka hem, kan bli tidigare. Hon är med mig i detta, men min ena moster, Johanna, slutar inte jobba förrän 16, sen ska hon åka hit (2 timmar) göra sig iordning, äta sen öppna klappar. Dessutom tar det henne minst en timma att göra sig iordning, resan kan stoppas för att hon behöver sova ett par gånger för att orka åka, äta ska man göra länge och sakta, sen ska man sova igen...ja, hon är sjuk och hon har jobbat så ok, men det går lite väl sakta ibland och dessutom ska allt göras på hennes villkor så att öppna hennes klappar om inte hon närvarar går inte...som senast har jag öppnat mina i början av mars för de har vart då vi träffats..då har jag också fått mina födelsedagspresenter. (fyller år 2/2)

Nog om detta, det blir nog en bra dag ändå, igår va det en jättebra dag även om det började si och så...nä, det började perfekt...jag hann sitta vid datorn och ta det lugnt...men sen :O

Det började kvällen innan med att jag ska hinna göra allt, jag hade en plan över veckan, lagt upp packetering, matlagning och städ..."ledigt" måndag och tisdag för att sen spurta lite...har ju hållt på i ett par veckor med att städa, baka, pyssla, stryka, handla, planera...min plan sprack ju rejällt när jag blev dålig på onsdag och torsdagen mådde jag skit men orkade i alla fall både handla och pyssla undan lite, klädde granen...detta trots att jag mest kände för att spy. Så kom ju fredag och allt ska göras klart, problemet va ju att N skulle göra ärenden, köpa nåt eget till mina syskon och sen hem...på kvällen skulle han hämta mammas present, en dator. Så han fick sova lite längre, jag väckte honom, han åt och drack kaffe...slappade lite vid tv:n och sen åkte han iväg. Nico ville inte riktigt äta så jag trugade lite med henne, städade lite, packade in en del presenter, började förbereda en del mat...så kom N hem med det han köpt, lämnade in det, satt en liten stund...sen bestämde han sig för att åka och hämta datorn med en gång för han va så trött. Jag pysslade vidare hemma men Nico va inte på humör. När N kom hem va jag så trött så det snurrade, Nico behövde sova så vi gick upp och la oss, somnade inte men de va skönt för kroppen att bara få vila. Nico sov länge fast hon borde äta...fick väcka henne för det hade gått långt över tiden för att äta men hon vägrade äta, jag va stressad för nu skulle janssons och gratäng göras men hon vägrade verkligen att äta. N fick försöka men nej. Strax efter 18 fick han i henne lite gröt efter att jag gjot en ny flaska och sen tänkte att gröt kanske kunde gå, kanske va trött på vällingen?

På kvällen ska jag packa in paket men har Nico på mig, N vill göra annat så han blir sur, tycker att jag alltid gör saker i sista stund, ja i r blev det ju så för att jag vart sjuk, kan verkligen inte hjälpa det och att vi nu har en liten bebis som kräver uppmärksamhet och tid gör ju att allt blir lite krångligare...ibland går det jättelätt med henne med men är hon minsta trött och jag inte hunnit sitta med henne så hon fått sova så är det kört. När jag då har så mycket att göra honner jag ju inte sitta med henne och N vill inte sitta still så länge, har inte ro i kroppen. Det gör ju att allt jag ska göra går långsamt och när två dagar försvunnit i planeringen blev det körigt.

Jaha, så en sur N, stressad fast det bara är för honom att packa in ett par paket och hämta min lillebror...hmm, vad ska jag göra? Laga mat, städa, packa in presenter, få Nico att äta, sova, va glad, ren...jag ska duscha, hon ska bada, jag ska göra mig iordning, maten ska värmas och tas fram, fixa det sista, hinna äta, dessutom komma ihåg att påminna N om att packa in presenterna och att åka.

Resten av fredagen blir alltså pannkaka, jag skiter i att packa in och hoppas på en bra förmiddag på jul, Nico vägrar äta igen och jag får inte i henne mer den dagen. Vi ser på film och det blir en timma senare än det brukar och natten blir jobbig. Men eftersom Nico vaknade lite senare, va på gott humör och allt bara va så bra igår morse verkade dagen bli perfekt. Fel.

Nico totalvägrar att äta, har inte ätit sen 18 kvällen innan, hur jag än gör så nej, ok, stressar mig ju inte alls, att hon börjar kinka gör mig på gott humör, N kommer upp...klockan är väl 10, vid 11 säger jag till honom att han får packa in paketen och fler än vad som va tanken, jag hade sagt att jag kunde göra hans med förutom det han köpt till mig då ;P Han hade suttit med Nico ett tag men hon ville intesomna, inte äta...somnade till slut i selen hos mig så jag satt med henne i selen och sminkade mig, de va ju det enda jag kunde göra och de behövdes ju, Nico va badad men jag fick skippa dushen...fanns inte tid.

Så va N klar med paketen, jag va sminkad...han ska duscha, Nico vill inte äta, är trött så jag går upp med henne och hoppas att hon ska somna. Har sagt till N att vi skiter i att dammsuga också, det hinns inte med och det är långt ifrån smutsigt. När Nico nästan somnat smyger N upp för trappan och säger att han ska dammsuga, Nico vaknar jag blir sur och säger nej, han grejar vidare nere fast han är sen med att hämta lillebror. Så åker han och jag bestämmer mig för att ge upp, går upp och Nico får va med och packa in paket, hon är så trött så hon nästan inte kan sitta, får henne efter mycket om och men att somna i vagnen och kör ut den, hon sover faktiskt en stund. Alla är sena så jag hinner pcka in allt. Ugnen hinner bli varm. Plockat undan ganska mycket men så kommer N och lillebror, snart efter det kommer Millan och mamma och ja, jag går fortfarande i mysbyxor och smutsigt linne, fortfarande saker på bordet...men ja, det är som det är, jag kan inte vara mer än vad jag är, då får jag klona mig :S Tyvärr går ju inte det.

Sen blev allt bra, maten åkte fram, värmdes...tog sån tid att det första hann ju kallna igen tyvärr men de va gott ändå. Bra sällskap och en glad Nico trots matvägran. Sen lite lek på golvet, N plockade bort allt, Nico somnade. Satt och pratade och Millan fick leta fram det gömda godiset på mitt hemliga ställe. När Nico vaknat satte jag henne på golvet så vi skulle få lite fina bilder, filma lite innan det här med maten skulle komma ikapp humöret. Öppnade paket, fick hur mycket som helst :D

Jag fick en micro, lykta + bord till, trosor, böcker, mascara, pepparkaksformar, en klocka, sängkläder, en sån där man ställer datorn på med fläkt, "hantlar" band som väger 1 kg var som man kan sätta runt handlederna eller fotlederna och få lite träning...jag är visst tjock :O

N fick en vattenflaska, sängkläder, klocka, kallingar, hårtrimmer.

Nico...ja vad fick hon inte ;) Böcker i mängder, jag är lite galen i böcker, mjukdjur, bil, klossar i form av fiskar, knopppussel i trä, kläder, lära-gå-vagn med bamse på, en tavla men får på, en projetor/nattlampa som visar en stjärnhimmel när man tänder den, klossar på ställning...hmm, nu tror jag allt är med?

Så sätter Nico i halsen, trodde först att pusselbitarna kom för långt ner i halsen för hon kväljde så men slutade, kollade henne lite medan jag flyttade på saker, plötsligt blir hon helt röd runt ögonen och slutar andas och väser, får upp henne snabbt och vänt henne upp och ner, in med ett finger i munnen för att känna efter, hon kväljer av detta och spyr lite, mest slemmigt och inget kommer upp...hmm, nåt i halsen eller magsjuk? Fast jag är helt säker på att det jag hade inte va magsjuka. N kommer in och får panik, får ett band runt bröstet och riktig ångest. Det blir inte bättre av att när jag en stund senare står i köket händer det igen och mamma får vända henne upp och ner och då spyr hon mycket mer, golvet är fullt, ungen är full, mammas fötter är fulla...är lite smått och gott i den där blandningen så vi vet fortfarande inte varför det hände. Vägrar ju fortfarande att äta så visst kan hon va dålig men allt annat är ju som vanligt. Sen sover hon bra resten av kvällen, i vagnen och på mig. Vi ser på Mia och Klara som vi fick av Anita och Kaja. Vid 22 kör N hem lillebror, mamma och Millan är kvar ett tag till och vi ser på bilder av Max, minns och saknar.

Så åker de hem, mamma måste få ut micron och datorn, skärm, och påsar med allt annat. Jag och Nico sitter uppe en stund till men är så trött så jag ger upp, vi gör oss iordning och jag tar med en flaska upp i sängen...då åt hon minsann. Kanske har hon känt av stressen, kanske va hon dålig? Men näe...

Nästan hela flaskan åkte ner sen somnade hon, vid halv åtta imorse väckte hon mig men jag hämtade upp en flaska och hon somnade om till halv tio. Idag äter hon men med lite längre mellanrum.

Nu ska jag hoppa i duschen och sminka mig för snart ska vi till grebbestad...och en sväng till Max innan för det hann jag inte med igår.

Här kommer lite bilder från igår



mosterpuss


mormorpuss



Sötare tomte får man allt leta efter ;)

Hoppas ni haft en fin jul allihopa, utan några incidenter som här, nu blir dte ju en julafton till men nu får hon nog inte öppna några paket själv inte...tror inte N's hjärta klarar av det.





Kommentarer
Postat av: Lanie

Hohoho! vilken jul! jag som tyckte vi hade rätt stökigt här, men med tanke på att vi var nästan 20 pers och ingen unge som satte i halsen så var det lugnt. Men visst. Det blev väl inte riktigt som jag hade hoppats på ändå. Stod i köket mestadels av tiden på dagen, det var först på kvällen när de flesta hade åkt som jag kunde få koppla av lite. Sen irriterad på att folk inte kan respektera hur vi har det här hemma. Vi hade mängder med julklappar. Vi skulle ju bara köpa till ungarna, men ändå såg man inte julgranen för alla klapparna. Det var tom så att min mormor undrade vart vi hade ställt granen :-D Jag sa innan vi skulle börja öppna paket att vi måste sortera skräpet då vi har en liten soptunna och allt går inte i där, men var det någon som respekterade detta? nej! utan alla bara samlade i allt skräp i en påse o sen åkte de hem. Så jag fick sitta och sortera upp allt igårkväll och M tyckte jag var helkocko, men det är redan fullt i tunnan och de kommer inte och tömmer den förrän på onsdag. såna där små grejer som blir så stora... Thea var väl rätt lugn, men hon var tvungen och se mig eller M hela tiden annars blev hon ledsen, så det var ju lite jobbigt. Att man stått med maten i ett par timmar och var hungrig och sen fick man ändå inte sitta ner och äta i lugn och ro. Men hon tyckte det var kul och träffa kusinen, de var så söta när de satt i sängen och kusinen tar tag i Theas händer och så började hon hoppa runt och Thea blev helt salig. Så mysigt! men hon hade svårt och somna. Hon brukar och somna vid sex-sju, och nu var klockan nästan halv tio när vi fick henne i säng. Och hon missade tomten för då låg hon och sov, men kanske lika bra det. Hon hade väl blivit jätterädd. Jag önskar att man fick välja bort en del släktingar. Vi hade jättemysigt efter att mamma och hennes gubbe, några av syskonen och morbror hade åkt härifrån. När det bara var vi och några av syskonen som var kvar. Då började min jul på något vis, när vi bara kunde sitta inne i soffan och prata och mysa och skratta. Jag är så grymt irriterad på min mor just nu så jag kan knappt prata med henne och vara trevlig. Det suger verkligen, men så är det. Och så är jag orolig över att den mannen hon träffat nu är ett kontrollfreak och ska bestämma allt för mamma kan inte göra någonting längre om hon inte frågar om lov först... jaja..



hoppas dagen idag flyter på bättre och att ni får lite julefrid till slut! kramis!

2011-12-25 @ 14:40:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0