mitt kejsarsnitt

Ja...jag har ju gjort två kejsarsnitt nu. Max var för liten och påverkad för att klara en vaginal förlossning och när de syr ihop mig meddelar de över skynket att de gjort ett såkallat T-snitt så nu kan jag aldrig föda vaginalt igen.

Jag minns att det inte gjorde så ont som jag trodde det skulle göra, när det läkte kliade det en del men det va det. Jag blev ju gravid otroligt snabbt och magen kom mycket snabbare med Nico och den här gången fick jag ju bli riktigt stor, ärret sträcktes ut och det va väl mest halvvägs in i graviditeten som det kändes som mest och va lite jobbigt. Det kliade och sprack men jag hade ju opererat bort gallan också så jag hade ju 5 små ärr efter det som också kliade och sprack. Sen avtog det, när de öppnade mig skar de ju av en massa nerver så jag hade ju mist en massa känsel redan och det hade inte kommit tillbaka.

Så kom dagen då Nico skulle komma, läkaren tog bort en del av det gamla ärret för att det va för tjockt och det va väldigt fult, de hade haft så bråttom när Max kom. Nu skars ju en massa nerver av igen och jag har inte haft ont av ärret alls, jag har inte ens känt att det kliat. Tyckte dessutom att jag inte känt av operationen i början som jag gjorde med den första men det har ju sina orsaker.

Men så nu, i några dagar har jag känt av ärret, det bränner och ilar, hugger till...antar att en del nervändar har hittar varann och börjat läka ihop. Det gör inte jätteont men är obehagligt och när det börjar håller det i sig ganska länge. Jag vill klia men inifrån, om ni förstår hur jag menar...känslan är inte ytlig utan det känns liksom inifrån. Det är ju en aninges svårt att klia inifrån ;) jäkligt jobbigt för det hade vart förbaskat skönt att få göra det.

Det är väl inte kliet egentligen som är värst, det är den brännande känslan som är jobbig, det känns verkligen som när man bränt sig, ärret känns varmt men tar jag på det är det ju givetvis inte varmt. Jag vet hur otroliga nerver är och hur de kan luras och just nu uppskattar jag dem inte och tycker att de inte behöver va så komplicerade som de är. Får hoppas det går över snart, en graviditet till när jag har såhär mycket känsel kan bli obehaglig i början, jag har ju inte gått ogravid såhär länge sen jag blev gravid med Max. Jag antar att det är därför jag får tillbaka en del känsel nu.

Undrar hur det blir efter nästa snitt? Jag är väldigt nyfiken på hur många gånger man kan skära av nerver innan de inte kan hitta varann igen. Hittar de den nervände som den tillhörde eller kopplar de om sig...ja, de jag lärt mig är ju att de kopplar om sig så jag gissar på att man alltid kan få tillbaka känseln eftersom nerverna är kvar och det kan ta flera år och så plötsligt känner man igen. Ska fråga nån läkare när det blir aktuellt eller när jag får tillfälle, det är fascinerande. Det är bara skönt att inte känna kan jag informera om...slippa kliet, slippa känna obehag av byx- eller troskanter...


Kommentarer
Postat av: Mical Nilsson

Hej, Jenny!
Tack för att du orkade dela med alla det du har varit med!

Jag ser att det var länge sen detta här skrevs. Men jag försöker iaf kontakta dig.

För tre månader sen, fick jag också en pojke. Jag var bara 23 veckor i min graviditet och läkarna var tvungna att göra en T-snitt. Fick höra att jag aldrig kan födda vaginalt pga detta.

Tyvärr klarade min son inte. Jag tänker på honom varje dag. =(

Min man och jag vill försöka en gång till. Men jag är så rädd.

Hur länge väntade du mellan båda graviditeter?

Svar: Beklagar att din son inte klarade sig! <3
Max föddes, 1/5-2010, och doh 3/6-2010, Jag plussade igen den 20/8-2010, så vi väntade egentligen inget alls. Min första äl hade jag när jag låg och opererades för gallan, så det tog sig på första försöket faktiskt. Läkarna sa att det bara va att köra på, men vet att många blir rådda att vänta, även om de inte blivit snittade.

Man måste många gånger landa i sorgen innan man börjar försöka få syskon, men jag tycker, liksom min lkare, att det är bara att köra på. Kroppen blir gravid när den är redo. Snittet bör ju läka en del, främst för att man inte ska brista, och dels för att fostret inte ska fastna och växa i ärrvävnaden. Det löste dem för mig på det viset att de kollad emed ul och såg vart Nicolina låg. Jag höll på att brista, och hade flera små hål på livmodern när de öppnade mig, så jag kanske inte rekommenderar att bli gravid riktigt så tätt, men att livmodern brister efter ett snitt är ju alltid en risk.

Hoppas ni mår bättre nu, och kanske har en liten böna i magen ;)

Kram
Jenny

2013-09-02 @ 11:29:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0