Efter denna norska lektion kommer du se annorlunda på livet...

Det är såhär; jag är delvis norsk, pratade mer norska än svenska som liten, norsk tv, norsk radio, norska vännern norsk släkt och familj...fast vi är svenskar...ser mig dock som mer norsk även om jag är svensk. Bor ju i nordligaste bohuslän och här kan man väl säga att de är lika många norrmän som svenskar...men, och detta är ett stort men...det finns ett stort problem med att tala 2-3 språk...många här förstår ju norska men bara en del, det som de behöver kunna medan en annan kan betydligt mer...svenska ord kan bli väldigt galet på norska kan man väl lugnt säga och jag ska ta upp några exempel...sånt som ni säger men som jag uppfattar på ett annat sätt...jag försöker intala mig att ni inte vet vad de är ni häver ur er till mig men ni kan få mig till riktigt goda skratt. Efter denna lilla norska lektion kanske ni kommer se annorlunda på livet och kanske även ni få er ett riktigt gott skratt?

Vi börjar med ordet tös...jag har fått en liten tös, jag är en glad tös från ******...vet ni vad tös betyder??? hora...vad jag hör när ni säger detta är; jag har fått en liten hora, jag är en liten hora, glad hora osv. Nu är ju tös ett väl använt ord som jag faktiskt försöker använda ibland också men näe...de går tyvärr inte...när svärmor glatt berättar att vi denna gången fått en tös skriker det i mig och hon fattar inte, tycker att jag ska lyssna till vad det betyder här...inte så lätt :O

Ska vi se...var fortsätter vi? Jo, ordet bärs...jag ska dricka bärs ikväll (öl)...nä, det hoppas jag då sannerligen INTE att du ska göra...bärs betyder bajs :D

Nästa ord är nog ett av de absolut värsta...bolla...jag har bollat med barnen idag, på gymnastiken bollade vi...kan ni gissa vad det betyder? Knulla

Slangen...ska ta ut slangen och vattna, här kan visserligen inte jag heller egentligen komma på nåt bättre ord utan nog stanna vid att jag ska vattna men måste använda ordet slang jag med...slang betyder hur som helst orm. Blev roligt när vi va i Thailand sist och N säger nåt om att på toa ska man ju tvätta sig med slangen och vi hade en toalettdiskussion med ett norskt par...vi bryter ihop allihopa men N tittar konstigt på oss...han har ju inte sagt nåt konstigt...jo älskling...du berättar precis hur du använder ormen och tvättar dig i baken :D

Rar...du är så rar...men tack så jävla mycket, måste du säga det rakt till mig?? :D Rar betyder konstig..raring däremot kan du få säga ;)

Så...nu har ni fått några ord att tänka på ett tag framöver, och ord jag inte vill att ni ska kalla mig eller min dotter eller för den delen nån i min familj...jag tar inte illa upp för jag vet att ni är intet ont anande, men nu kanske ni förstår varför jag ibland höjer ögonbrynet eller skrattar lite för mig själv...och nu när ni faktiskt vet vad orden betyder kommer ni inte undan längre ;)

Nästa gång nån säger att de tar en bärs ute och bollar med tösen...ja...ni förstår vart jag vill komma...då ska ni tänka på vad jag skrivit här, skratta lite för er själva och förlänga livet med jag vet inte hur mycket tid...beror på hur mycket du känner för att skratta åt de okunniga svenskarna ;)


Kommentarer
Postat av: Taitas

Haha, det var någonting nytt! Jag har alltid ogillat "tös" så det är liksom ingen förlust för mig :)



Vad roligt förresten att du har en blogg, jag har snubblat över dig många gånger på FL och det var trevligt att få ett ansikte (tänker på inlägget under detta) på dig :)

2011-09-10 @ 21:50:29
URL: http://pinglipingli.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0