mat

Nico äter väldigt bra och klarar nu av riktigt stor bitar..häromdan åt vi spaghetti och köttfärssås och spaghettin delade jag ju men inte i små bitar...hon satt och sög in bitar så hon såg ut som en av hundarna i Lady och Lufsen :D

Vissa burkar med barnmat har potatis eller kött som är delade i tärningar, de är små och kan tyckas va lagon men de är ju stenhårda!! Ungen sätter i halsen direkt och tuggar och tuggar men får inte sönder bitarna. Hon är ju van vid ännu större bitar hemma men här är ju maten tuggvänlig i alla fall. Hur fan kan man göra abrnmat som barnen inte kan äta?? Hur svårt är det att dela potatis vanligtvis? De måste göra nåt speciellt med deras mat för de hårda tärningarna kan inte ens jag mosa med gaffeln :O Köttet...glöm och dröm...de är dessutom sega små jäklar de lagt i maten :S

Började ju med dessa burkarna och länge höll jag igen med de alltför stora bitarna i min egen mat, trodde ju att det va storleken på maten som också va problemet...men så har jag testat och nu äter hon ju jättebitar, tuggar bra och få i sär kött och potatis och pasta. Pratade med några andra mammor om detta med bitar och mat, vad våra barn i denna ålder gör och inte gör...de skiljer sig ju lite åt givetvis, Nico håller ju sitt glas själv ganska ofta...ja, jag tar över ibland för hon ska leka eller har för bråttom :P Fyndade barnvänliga glas på återbruket och Nico höll själv, de va lätta att hålla och i plast så hon kan göra vad hon vill med dem :D Hällde upp lite vatten i det ena glaset och först gick det jättebra...men så fick hon så bråttom och allt vatten va ju i botten så hon kastade huvudet bakåt och glaset med...hahahaha...allt vatten i ansiktet och ner i tröjan! Hon kippade efter andan och vattnet va ju kallt :P Förstår nu att de inte kommer mer vatten och då skrattar hon och tyckte de va kul...sen kunde hon inte dricka själv för hon skulle bara hälla det över sig själv :S

Jag tog kort igår på Nicos portion, när vi åt...kyckling och thaiwok, curry sås och couscous. Kycklingen är ju lättuggad så hon fick gnska rejälla bitar och det gick bra hela tiden, sitter och tittar på mig medan hon tuggar, byter sida i munnen och tuggar mer, gapar för att visa att nu vill jag ha mer, se jag har tomt nu ;) Ska visa korten på bitarnas storlek...men tänk också på attd et gäller hemlagad ma, burkmaten som är med bitar av ött och potatis går alltså inte och det är mycket mindre bitar än de hon äter hemma. Det är olika burkar men hon äter ju lätt 1 års maten men ja...allt är inte barnvänligt då...


Bitarna va väl nån dryg cm men tunna, vissa va tjockare...ja...de gick bra allihop, de va nån Nico tyckte va svår men då spottade hon ut den, tog den i handen och åt en liten bit av den för att sen stoppa in resten när den va lagom :D


vinkelivink!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0