hemligheten med kladdkakan

Japp, det finns en hemlighet...är du en sån som älskar kladdkakor men lyckas bara få dem kladdiga i mitten? Eller rinniga?? Ja, jag va också en av dem, till sjag fick reda på den väl bevarade hemligheten som jag nu ska dela med mig av ;)
 
Förr i tiden gjorde jag som med vilken smet som helst, vispade ägg och socker pösigt och ner med de övriga ingredienserna...men så fel jag gjorde! Man ska inte vispa!! Man ska RÖRA. Ja, smeten blir lite tungarbetad, men jäklar vilka bra akor du kommer få, den blir perfekt kladdig hela vägen ut till kanterna och bara det yttersta på kanten blir krispig.
 
Idag testade jag ett nytt recept, min vän L älskar att baka och choklad är hennes specialitet ;) Efter magsmärtor och allt i lördags va jag så sugen på allt och när hon då skriver på fb att hon ska äta sin kladdkaka blev jag sugen. Så idag testade jag äntligen receptet och jäklar va gott dte blev :D Tyvärr va grädden inte ok men kakan va god ändå, ett glas mjölk till så va det nästan fulländat :P
 
 
Nån som vill ha receptet kanske?
 
Kladdkaka
4 msk kakao
1,5 dl vetemjöl
3 dl socker
2 ägg
En nypa salt
100 g smält smör

Rör ihop alla ingredienser och grädda i mitten av ugnen i 150 g i 35 minuter i en form med avtagbar kant.

Glasyr
100 g philadelphiaost
60 g smör
2 tsk vaniljsocker
4-6 msk kakao
4 dl florsocker.

Rör ihop philadelphia, smör, vaniljsocker och kakao med en sked till en slät, fast smet. Sikta ner florsockret. Bred sedan glasyren över den avsvalnande kakan.
 
Jag hade i ett par msk kallt kaffe också, men det behövs nog ännu mer eller starkt kaffe, för det försvann i all chokladsmak ;)
 
Det lilla barnet va ju med och bakade...elller smakade rättare sagt ;)
 


Kommentarer
Postat av: Sara

Tack som tusan för tipset! Jag är skogstokig i kladdkaka men det blir aldrig sådär kladdigt som man vill ha ;)

Svar: Var så god, då får du baka en kladdkaka nu och testa om de funkar då ;)
Jenny

2012-11-25 @ 10:54:06
URL: http://mammasfoto.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0