Nu är Nicolina döpt!

Ja, så va dopet avklarat, äntligen! Gick mycket smidigare än jag hade kunnat tro och vilken duktig liten tjej jag har!

Ska vi se här...ska gå igenom helgen lite och berätta vad vi gjort och hur de va och hur de är nu ;)

Igår, lördag, fick vi nycklar till församlingshemmet för att börja göra iordning inför idag. Meningen va att N skulle ha Nico på em. så att jag kunde ordna utan bebis med mig som pockar på min uppmärksamhet men plötsligt frågar N om inte han kan få vara med och pynta och göra fint...öhh? vill du det?? Jag antog ju att han va helt ointresserad eftersom han inte är så mycket för dop, och inte heller nån i hans familj. Men jo, han ville gärna vara med.

Vi fick ändra hela dagsplanen. N skulle åka iväg och köpa skjorta, ett plagg han inte äger innan och jag har nog aldrig sett honom i skjorta under våra nu 6 år tillsammans...jo förresten...förra jobbet han hade som ställningsbyggare hade han nån skjorta med tryckknappar...mycket sexigt..inte!

Sagt och gjort, N ger sig ut på uppdrag skjortinköp! Mamma har glömt ta sina värktabletter så jag skickar N till hennes jobb med medicin från mig sålänge och på hennes jobb hittar N en fin skjorta, 50:- va ju jättebilligt :O Gav han sig där? Nix...nu hade de plötsligt blivit roligt att få åka och shoppa nåt till sig själv och ville briljera när han väl va hemma, så han fortsätter sitt uppdrag och hittar ännu en skjorta...på halva reapriset...duktig är han när han vill min älskade N <3

N va väl hemma vid 13 och meningen va att jag skulle komma iväg runt 15 för jag skulle hämta upp min lillasyster, åka till Grebbestad och hämta tårtorna och sen till församlingshemmet, iväg och hämta mamma efter jobbet, tillbaka och pynta och duka...nu erbjöd sig N att hämta mamma så jag fick en sak mindre att göra iaf ;) Höll på att få chock nr 2 för de är sällan N erbjuder sig frivilligt såhär...han brukar aldrig se att han behövs och jag är dålig på att säga ifrån, blir till slut att jag biter ifrån istället.

Ok...åker hemifrån och ska hämta upp Millan, är lite sen vilket inte är bra...bageriet stänger ju 16.00 och de hade ju vart mindre kul att stå där och banka på dörren och bli utan tårtor :S Ringer Millan som vackert får gå hemifrån och möta mig en bit så jag slipper åka hela vägen upp på området, är i Grebbestad vid 15.45 och parkerar lite halvsnyggt på trottoarkanten, Millan är ju ändå kvar i bilen med Nico...springer upp till Sjögrens i backen för att hämta ut tårtorna och får en mindre chock när jag får se den första...de är en gigantisk jättetårta! Älskar ju budapest över allt annat men att bjuda på flera stubbar kändes inte kul så jag bad om en fyrkantig budapest...den blev väldans stor :O hur fasiken ska den gå in i bilen?? Unge, barnvagn, saker som ska va med för pynt, drickor m.m. och inte att förglömma; Millan...hade dagen innan fått hem min beställning från fonus.se med en kartong med 5 dygns oljeljus till Max. Hade N tagit in kartongen? Nix, den tog upp onödig plats i bilen...*panik*

Millan fick ta sig ur bilen, jag stuvar om och tänker; "ännu en sån här låda ska in, hur då??" får både mittensätet och ett sidosäte ledigt efter mycket om och men och ser att tjejen från kassan kommer med den andra tårtan som, som tur var inte va lika stor...den va större på höjden istället :D

Så kommer regnet... *jippie* Tårta nr. 2 ska hitta en plats också ju...hmm...stuvar om lite till, får in Millan i bilen och hon får hålla den helt enkelt, är ju bara ett par minuter upp till kyrkan från centrum. Tackar för hjälpen, andas ut och ringer mormor som har nyckeln.

Nästa problem; få in den stora tårtan i kylskåpet...de va inte lätt och vi va nog alla lite snurriga ;) Till sist fick vi till det utan att den skadades men kartongen fick inte följa med in. Nu nånstans kommer N med mamma och nu ska vi alltså samorda oss allihop och de ska försöka hjälpa mig att få min bild av hur det ska vara att bli verklighet, ska ju inte bli nåt stort alltså men jag har ju ändå en plan hur det ska se ut. 2 bord framme som kakor, bullar och tårtor ska stå på, ovanför detta ska ballonger och serpentiner tejpas upp...här nånstans blir det knas och mest irritation...tejpen va inget vidare och att blåsa ballonger va trögt. N ska hjälpa till att hålla medan jag balanserar på en stol för inte är jag lång inte. Vad händer? Jo det som alltid händer; han kan inte läsa mina tankar den jäveln!! Att han vågar!! Ber honom om en sak men vill en annan, blir sur...när jag till sist ber om det jag vill ha hjälp med är stackaren så förvirrad så de blir bäst om han bara går. Till slut fick jag till det iaf och det blev såhär;



Så...hur ska vi sitta? Jo i en hästsko tänkte jag...hur svårt kan det va att förstå det då? Tydligen väldigt svårt. Mamma som alltid annars fattar vad jag menar missförstod allt men jag trodde ju hon fattade så när de andra ifrågasätter mamma säger jag att "gör bara som hon säger för jisse namn" men när jag vänder mig om från ballongerna ser jag ju att de gör fel :O Mamma tänker att folket ska ha ryggen mot tårtbordet...neje! Man ska väl se bordet? Dessutom, snett från det bordet står presentbordet och det vill väl alla se när de är dags att öppna presenter?? Ok, nu blir det rätt men nu börjar mormor krångla om dukarna. De första dukarna funkar inte, hon går hem och hämtar andra (bor 20 sek från kyrkan) jaha...passar dem tro? Självklart inte...hem igen...letade men nej...pappersduk funkar, men passade den? Nä, för varför ska det gå för smidigt? Ja...ett par dukar hamnade ju iaf på tårtbordet men de övriga borden fick ta lokalens egna dukar...blå fula...nä, de räckte inte iaf...hittade till slut vita, väldigt fina dukar. Porslinet gick ju snabbt och lätt iaf och till slut blev det som jag ville ha det;


Hem för att packa de som jag glömt, äta nåt, söva barn och somna själv.

Vaknar till att det spöregnar tidigt på morronen...Nico är ovanligt snäll och somnar om nästan direkt efter maten...hann med ett blöjbyte men sen somnade hon direkt. Jag tänkte ju gå upp men näe, jag va alldeles för trött så jag somnade om. Kom väl upp vid 7 tiden. Sminkade mig, lyssnade på massa härlig Pink Floyd och åt lite yoghurt, rollade av katthåren från kläderna jag skulle ha, packade klart de som Nico skulle ha idag, mat, massa extra onödiga saker och annat som kan va bra? Nä, snarare onödigt...siktade på att åka hemifrån vid 9, vilket mamma tyckte va tidigt, som skulle bli upplockad av mig. Men kommer jag nånsin iväg när jag säger att jag ska komma iväg nu när jag har en bebis att ha med överallt? Näe...och vad hände? Jo, en kvart i 10 satt jag i bilen ;P Ringde mamma och sa att nu är jag på g, hon har en liten bit att gå ut till vägen men eftersom det regnade emellanåt skulle jag säga till när jag va framme...de gjorde jag men de tog ändå lite tid men hon ska ta sig igenom x antal katter som gärna vill in när mamma ska gå och har bråttom :)

Nico va på strålande humör, gör sina pruttljud med tungan och skrattar, leker med sina leksaker och pratar...tydligen har det vart en händelserik natt :D Så kommer mamma, mormor har hunnit ringa och säga att hon gått för att låsa upp lokalen. Tagit dit kakorna...stressar lite sådär som bara min mormor kan göra.

Kommer fram, allt ska ur bilen och de sista ska göras...vad är klockan? Jo 10.30 och nu är N på g för 11.30 ska vi samlas i kyrkan...en enda ynka timma på oss men det gick :D Mamma bryggde kaffe och bryggaren gick ju rekordsnabbt :O blomsterarrangemangen hon gjort va otroligt fina men missade få bild på dem, hade dessutom gjort två arrangemang med en sorts fuchsia som heter Mini Rose. Den är speciell för oss då Max kallades för mini och den är hans egna blomma nu, så Max fick va med på ett hörn idag <3 Fick i Nico mat men jisses va förbannad hon va över att inte få hjälpa till...att det ekade gjorde inte saken bättre men mätt blev hon och de fick väl gå tyckte hon...men såg lite argt på mig en stund till ;)

Upp till kyrkan och träffa gästerna och så är det i full gång. Våra familjer har aldrig träffats så presentation är nödvändigt men visst va väl inte alla där så vissa blev glömda men de blev nog ordning på det där ändå sen i slutet :D

Uppläggningen för dopet va såhär;

När alla satt sig och kyrkvärden sagt sitt gick vi in i nåt som heter procession, vi går in med ett kors uppför gången för att sen sätta oss...lite sådär extra fint bara

Så sätter vi oss och så är de förlåtelsebön och allt det där, sen kommer psalm 21? Måne och sol, då ska vi gå upp och ställa oss vid dopfunten, N, jag och Nico samt faddrarna.

Så läste jag föräldrarnas tackbön, sen läste gudmor evangeliet om Jesus och barnen. Psalm 248; Tryggare kan ingen vara. Lite mer prat och nån bön. Sen spelas och sjungs "Det gåtfulla folket" Så vackert det va, och Nico blev överlycklig när "hennes" sång kom :D Så läste prästen en bön, N hällde upp dopvattnet, så döps Nico sen gjorde prästen en rolig grej jag aldrig vart med om förr...hon gick runt med Nico i hela kyrkan så alla fick se henne och hälsa på henne :D Jättekul och det tyckte givetvis min lilla docka också <3 Inte ett enda litet gnäll, bara glada miner genom alltihopa :O Så spelas psalm 791; Du vet väl om att du är värdefull, och så går vi och sätter oss igen tills allt är slut och när sista psalmen sjungs och alla står går vi ut i procession igen.

Här kommer ett par bilder på Nico i dopklänningen som gått i familjen i 150-200 år nu;





söt min lilla docka <3

Nico skötte sig så utmärkt hela dagen och dessutom somnade hon i vagnen vilket aldrig händer annars...jag va pga detta övertygad om att nåt annat skulle bli jobbigt med henne idag och att kvällen/natten skulle bli knöligt men nä, inte det heller.

Presenter; oj...mängder. Ett jättefint halsband i silver, ett hjärta med en stjärna på med en diamant i mitten (gudmor) Ram för foton, vikt och längd etc. filmer, böcker, gosedjur, andra roliga leksaker, pengar till antingen sparkonto eller valfri present...har ju önskat oss en lära-gå-stol så det blir nog en sån och kanske nåt annat pedagogiskt? Sparkonto blir det ändå men detta kan hon få saker för tänker jag ;) Så börjar mormor plötsligt duka av...tror att folk ska hem...ja, då börjar ju folk ge sig av också men jaja...medan jag tackar, säger hej då, pratar lite med nästan var och en (samtidigt som ett öga är på Nico som bärs av sin kusin som inte är så stor än) börjar porslinet försvinna från borden, mkt snabbt börjar det diskas. Jag får ihop tårtorna så det som är kvar kommer med hem (blev det nån tårtbild? Nä, alla kastade sig över dem så de hann jag inte men jag kan bjuda på en bild av pyntet ;P )



Nu säger N att vi kan väl snart åka? Tar de lång tid till? Njae...de ska ju va rent när vi lämnar lokalen och de går ju inte jättesnabbt att städa (trodde jag) N tar hand om Nico medan jag packar ihop allt jag haft med mig, kastat pyntet och pangat ballonger...nu ska bilen packas igen...bläää. När bilen är packad och mamma ändå får plats kommer jag in till att allt nästan är klart :O Borden är tillbaka på sina platser, disken är så gott som klar och mamma skurar golven. Kan tillägga att de är bra mycket renare nu än när vi gick in första gången...de där med att städa efter sig tar folk tydligen lätt på :O Jaha...så jag tar Nico som nu är lite grinig...hon är småtrött för hon fick inte sova klart för kusinen väckte henne för att få bära henne...tack för den!

Nu är allt klart och vi ska ge oss av...först ska vi svänga förbi mammas jobb och hämta hennes betalkort som hon lyckades slarva bort men den va iaf kvar på jobbet :D och så hem till henne för att sen fortsätta hemåt, äntligen, men mycket tidigare än jag ändå räknat med :D

På vägen hem börjar Nico kinka...nu knorrar magen och de är inte konstigt...åt mat vid 11 samt efterrätt men nu är klockan nästan 17. Ringer N som redan är hemma och säger att jag svänger upp till huset, han måste ut och ta emot sakerna så jag kan ta in Nico och mata direkt...Snabbt blöjbyte och av med finkläderna, N har hunnit ta in allt och jag får ihop gröt med katrinplommonpuré (en favorit) naken är hon så hon kan få ta igen det hon missade vid lunch och oj vad lycklig hon blev över detta...se själva;





Tur det är så lätt att få henne på gott humör :D

Så sov hon en stund, åt en flaska ersättning och strax efter 19 somnade hon i sängen och sover än...väcker mig nog som tidigast 05.30 för att äta, byta blöja och somna om till 9 :D Att jag kunde få så snälla barn? Kladdiga, men snälla ;P

Imorrn ska vi till ÖF (öppna förskolan) och träffa andra mammor med barn från 0-6 år. Så skönt att komma ut och Nico älskar att se på andra bebisar eller barn. Älskar ljudet av deras skrik också och sover gott trots volymen... sen ska vi åka en sväng till Millan och föra över en del bilder, hennes pojkvän ska putsa på bilderna han tog med min kamera och Millan tog en massa kort och hon är ju så duktig :D Ska bli kul att se hennes bilder, ska välja ut en extra fin som jag ska trycka upp som tackkort också. Har redan kollat lite olika alternativ men hjälp vad det skiljer i pris och vad som ingår :O

Nu är klockan mycket mer än jag tänkte mig så nu blir det kudden nästa, imorrn ska jag uppdatera om annat som hänt parallellt med dopet, men tyckte det här va roligare att få ner ;)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0