Råsjöllördan

ja, idag va de Råsjöllördan i Grebbestad, marknad och loppis ute, butikerna har bättre priser och erbjudanden. Känt folk och trevlig stämning...är inte så mycket att ha ärligt talat men de är mysigt och lite av tradition även om de nu va många år sen jag va på detta...tror de vart dåligt väder senaste gångerna men idag va det fint även om mamma och N klagad över att de blåste kallt, jag tyckte bara de va skönt.

Ringde mormor i morse och hon sa att vi inte fick komma till henne på kaffe efteråt för hon va magsjuk...kanske skulle hon gå med på stan men när jag ringde henne senare tackade hon nej, fick stanna hemma. Ringde henne mest för att se om morfar kunde gå ner till fabriken och låsa upp så jag fick ta en sista titt, ta lite foton, säga hej då...fabriken r hans rökeri...vårt rökeri, släktens...har många minnen därifrån och nu finns de i alla fall på kort. en del saker kommer hit, mamma tar en del och mostrarna har också sett ut en del. Känns hemskt det här men morfar har nu sålt...rökeriet hade ju farfar innan (gammelfarfar) och förutom rökeriet hade de en ica butik...den såldes -84, jag är tillverkad i lägenheten som tillhörde affärn, kvar fanns rökeriet och när jag va liten hade morfar grönsaks- och fruktstånd utanför, sålde lite smått och gott inne...för några år sen slutade han sälja grönt och valde att bara röka istället. Nu se han sämre och sämre, är äldre...men även om han tänkt sälja skulle det inte ske såhär. Nu ringde hans bror som är delägare eftersom morfar ärvde företaget tillsammans med sina syskon. Rune behövde pengar för han skulle borra för bergvärme så nu måste rökeriet säljas...så nu är det sålt, morfar la inte ens ut det utan sålde det ändå...hade kunnat få det dubbla men som han sa "pengar betyder inte allt och nu är det ändå en grebbestad bo som köpt det" och visst ligger det nåt i det men för mig är det ovärderligt.

Min dröm när jag va riktigt liten va att ta över, lära mig röka och stycka...sen kom andra drömmar, lederna gör ont och skulle inte klara av kylan...sen så måste hela fabriken renoveras och det är inte billigt...sen ska morfars syskon i så fall köpas ut...de blev för mycket och morfar blev för gammal...för mycket som satte stopp och nu är det omöjligt. Det skär verkligen i hjärtat men nu har jag en del minnen bevarade i alla fall även om det bara är i form av foton och lite ihopplockade minnen i form av bunkar, en bänk, en kista och ett element, snabbtelefon och kanske en tavla...får se om nån annan hade lagt beslag på den, om inte hamnar den här...det är en gammal tavla från tiden då affären fanns med farfars namn på...en sån sak som aldrig kan kastas, det är för mycket minnen och nostalgi i den. Nu har N fått de fabriken för första gången också...har ju så sällan vart i grebbestad när vi bodde i munkedal och nu när vi vart där har vi haft fullt upp med annat...åker ju inte direkt dit bara för att titta, förutom idag då. Nico kommer va den enda av barnen som vart där...de nya köparna river allt...och de är det enda man kan göra för det är så mycket som måste göras men usch, de gör verkligen ont.

På marknaden hittade N marknadsgodis, en termometer och tidningar...jg hittade en jättefin plåtburk som ska sättas hos Max där jag ska förvara ljus och tändare så andra kan tända när inte vi är där. Satte dit pumpan idag också, blev jättefint :) Till Nico köpte jag en fisk i trä med klossar i olika färger och storlekar som man ska placera på rätt sätt eller bara bygga med...den får hon i julklapp ;) Av mamma fick hon ett lamm, den va mjuk och go och väldigt tuggvänlig för den åkte rakt in i munnen :P




Nu ska jag ta hand om min väldigt ledsna dotter som får tänder för fullt coh är otröstlig och vart några dagar...håller på att bli smått galen över detta men de är inget mot vad Nico tycker...stackars liten! Ena tanden har spruckit igenom och nu får hon sluta bita på mon ahänder för de gör ont...vass är den :O Så är det en tand till som vill bryta igenom men som tar lite tid på sig...feber och dålig i magen, ledsen och måste vara nära...vill inte sova och vaknar på nätterna...jag blir sliten för även om Nico lätt somnar om tar det tid för mig att somna om...Nico vill hålla handen så jag kan inte vända mig för då vaknar hon givetvis, så jag sover inte så gott direkt. Hoppas de går över fort det här, jag är bortskämd med att få sova så detta är jobbigt.




Kommentarer
Postat av: ida Eriksson (esso)

lill hjärtat då, hoppas de kommer upp snart så hon slipper vara dålig. Kram

2011-10-29 @ 20:58:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0