bilder på våra änglar

Ja...tydligen är det äckigt, stötande, onödigt...bättre vi gömmer undan våra mså älsklingar...fula är de visst också. Vilken mamma vill höra detta om sitt barn???

Varför skriver jag om detta? Jo...såhär är det ju...jag har ju en egen lliten ängel, Max...han levde i 5 veckor...jag har alltid känt att jag inte kan visa upp Max som alla andra mammor trots att jag har en massa bilder där han lver, väldigt få där han faktiskt är död....på de kort där han är död syns det inte...jo, de vid kistläggningen givetvis men då har han vart död i 14 dagar för jösse namn, konstigt vore om inget va förändrat.

Så när Max dog, fick jag höra av väldigt många att alla bilder på Max på fl skulle placeras under starka bilder öf rolk tog illa upp av att se min son. Men hallå? Han är inte död på ett enda kort jag visat här! Det spelar visst ingen roll alls, det är vetskapen att barnet nu är avlidet som gör att folk får mardrömmar och äcklas. Mitt i sorgen har jag ändå redan förlorat mina vänner, vi flyttar från samhället, jag får höra om och om igen att Max inte räknas, han glöms bort och så får jag dessutom höra att jag ska gömma undan honom :O

Nån gång i augusti 2010 startar jag en bildtråd för våra änglar på fl...här ska vi också kunna visa upp våra nyfödda barn, i änglaforum, med den rubrik jag skrev ovan så ingen skulle "råka" gå in och bli stött...för ja, jag ville ändå visa lite hänsyn. Ändå blev vi påhoppade, mestadels va det bara änglaföräldrar som skrev, men många andra föräldrar gick in och tyckte vi va modiga, att vi skulle ta vår rätta plats och ha samma rätt som vilken annan förälder som helst.

Så bildades en grupp som samlade på såna kort, skojade om det osv. och jag avlde att göra bildtråden sluten så inte vi skulle råka ut för något sådant. Så fick vi gömma oss igen...visst, det va ju bra att den där slutna gruppen på fl startades, plötsligt va det många änglamammor som vågade prata eller visa sina barn just för nu slapp de alla glåpord och behöva gå i försvar hela tiden. Man orkar inte hur mycket som helst.

Nu har snart 2 år gått...jag trodde att synen på oss med änglar hade ändrats en aning i alla fall.

Så igår kväll startar en tråd på fl..."Bild på dödfött barn på Facebook, ok el ej?!"

Ts har sett en bild på ett dödfött barn på fb, hon anser att det är hemskt och äckligt och har till och med anmält bilden. Det senare säger hon en bit in i tråden att hon ångrar att hon gjorde men likväl, bilder på döda barn ska inte få visas på fb, då hellre i en blogg men helst bara i hemmet.

Världens diskussion uppstår och vi är två läger, vi som mist som vill visa upp våra barn om vi vill...alla visar ju inte upp för alla eller ens vågar ha bilder i det egna hemmet...med oss finns det tack och lov många som tycker att vi ska få visa upp våra barn precis som alla andra, MEN så har vi det andra lägret, som tycker dte är äckligt, opassande etc.

Så...vad är rätt då? Ja...jag kan då inte komma på nåt mer personligt ställe än fb om man inte har en låst blogg då...jag kan inte säga att den här bloggen är speciellt "personlig" så som de menade...att jag här kan göra som jag själv vill...här får du ju verkligen bilder kastade rätt i ansiktet? Även om det mesta är på familjen, och bilder när Max levde...jo, förresten...jag lägger ju ofta ut bilder på Max som död....men det är ju en STEN!

Nä, skämt å sido. Jag anser att alla som vill visa upp sina barn ska få ha den rätten, även om barnet är dött eller inte. Det finns då folk som anser att det är oetiskt att sprida visa såna bilder...nej, säger jag då. Mamman som vill visa upp sitt dödfödda barn gör det för hon vill visa att hon är mamma, hon visar sina vänner och familj det finaste de fått, de vill också gratuleras, även om man i nästa andetag måste beklaga...det kan också vara en öppning så folk vågar att fråga och prata. Visar man inget, säger inget, så springer gärna folk därifrån...sticker ner huvudet i sanden och låtsas som att bara gamla dör.

Vet ni hur de flesta änglamammor reagerar på era nyfödingar? Jag hade aldrig några problem med bebisbilder, men de flesta som mist har det. Man vill inte bli påmind hela tiden om att det för det mesta går bra, för att vi hör till minoriteten, den olyckliga skaran som måste leva me dögonen vidöppna från och med dagen vårt barn blir en ängel.

Jag vill inte frånta någon den där oändliga glädjen, att få låtsas ett litet tag som att inget ont kan hända, att bara man passerar v.12 ska man bara vänta på bf...jo, rul kan ju bli ett litet väggupp men det klarar ju de flesta, eller hur?

Nä, jag anser ju att den här diskussionen är urlöjlig och onödig, men ändå kunde jag inte låta bli att skriva några rader...men hur mycket jag än försökte förklara så lyssnar dem inte, läser det dem vill, ja, inte bara det jag skrev då, utan vi alla som står på den sida jag står på. Motståndarna anser att vi inte svarar på deras frågor, trots att vi gång på gång förklarar och ger exempel...då är våra exmpel tagna ur luften, vi läser in sånt som inte ska läsas in i det de skriver...men vi pratar ju om det stora hela. Ja...skit samma...jag anser att diskussionen inte ska handla om vem som ska få lägga upp vad, utan om hur fb kan ändra systemet så att inte alla ser bilderna, utan att man bara får en liten avisering att oj, nu har H lagt upp en bild...vill jag se vad H lagt upp? Ja, de vill jag nog...smyger in på H's profil och ser att ojsan hoppsan...bilderna är visst starka, eller mappen döpt till nåt som gör att jag fattar att det är döda barn på korten...vill jag fortfarande se?

Sen tycker ju jag att det är helt värdelöst att man ser sånt som mina vänner kommenterar hos andra...har idag sett massa bilder hos folk jag inte har en susning om vilka de är. Sådär kan man ju "råka ut för" en hel del...

Men ärligt talat, ja tycker ju att dessa ckliga bilder på djurplågeri är så mycket värre än att vi ska få visa upp våra änglar.




Jag nämner änglaföräldrar som oss och vi för jag anser att vi som hänger ihop är en enda stor familj där vi kan dela allt tillsammans, både glädje och sorg...och BILDER!

Jag har en hemlig grupp på fl, och jag har en hemlig grupp på fb...har du mist ett barn men inte hittat till dessa grupper, skriv en rad så fixar jag så du får va med oss inne i värmen...vi måste tydligen fortsätta gömma oss.

Här är min Max, helt levande givetvis, för de andra korten vill jag hålla för mig själv <3 Jag håller dem inte för mig själv för att visa någon respekt, jag håller dem för mig själv för jag vill inte att nån säger så hemksa saker om min son...


Kommentarer
Postat av: Patricia

Fruktansvärt att du känner att du behöver gömma dig och din fina son. Beklagar din sorg och människors inskränkthet. Ett barn är det vackraste som kan hända oss och alla har rätt och anledning att vara stolta över sina barn. Jag beklagar sorgen och människors okunskap. Styrkekram

2012-03-02 @ 21:24:24
Postat av: Jenny

Ja, det är hemskt, men det är vår verklighet...jag har inget behov av att visa Max när han är död, men det är långt ifrån många som ens fick se sina änglars ögon...vad ska de visa upp då? Om man ska resonera som många i tråden gör ska vi ju låta bli att visa våra barn, tyvärr.



Tack och lov finns det såna som du, som förstår oss <3

2012-03-02 @ 21:28:03
URL: http://minimaxen.blogg.se/
Postat av: Anne

Som tur är har jag aldrig fått någon kommentar om att jag ej borde lägga ut bilder på Tusse. Jo, min familj har kommenterat. Min systerson på 18 tyckte att det var hemskt att se bilder på Tusse och min bror ville inte se någon bild på honom. Det var hemskt sårande.



Jättebra inlägg!! TACK Jenny, KRAM till dig och fina minimaxen!

2012-03-02 @ 23:05:44
URL: http://www.anneutane.blogspot.com
Postat av: Lisa

Jag tycker att det är både tragiskt och löjligt att vi inte ska få kunna vara stolta över våra vackra barn!

Det är fan ingen som tvingat nå'n att titta på mina kort så jag blir skit förbannad och ledsen när man får otrevliga kommentarer på bloggen om att man lägger ut groteska bilder bara för att man vill ha uppmärksamhet.

Det är min dotter, min stolthet, min förlust och mitt val och detsamma gäller alla andra ängamammor tycker jag

2012-03-13 @ 21:01:45
URL: http://www.finest.se/law

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0